Kwiaty we włosach - rynek kosmetyków do pielęgnacji i stylizacji włosów

Niezależnie od koloru czy skrętu, włosy powinny lśnić. Codziennie miliony Pań chce, by ich włosy były lekkie, puszyste, pełne blasku. Na wieczór warto wyczarować coś wyrafinowanego. Branża kosmetyków do pielęgnacji i stylizacji włosów stara się zapewnić możliwie szeroką ofertę, by każde pragnienie, nawet najbardziej wymagającej klientki, było zaspokojone. Na rynku pojawiają się zupełnie nowe produkty. Ich skład to często, oprócz substancji myjących, mieszanka jedwabiu, protein oraz witamin.

Fryzura i kosmetyki „na miarę”

Jak się okazuje o indywidualizacji można mówić nie tylko w życiu społecznym. Rozmawiając z producentami kosmetyków do włosów i klientkami salonów fryzjerskich, można odnieść wrażenie, że kombinacji produktów, których należałoby używać, by mieć piękne włosy, powinno być tyle, ilu obywateli w każdym kraju. Stylista – Maciej Piasecki, podkreśla, że ilość i jakość kosmetyków używanych przez panie zależy od ich charakteru. Kluczem do sukcesu, zadowolenia z własnego wyglądu, jest często fryzura. Jej wybór nie powinien być w żadnym razie przypadkowy. W tej chwili na głowie modna jest sportowa elegancja. Najważniejsze jest, by klientki czuły się dobrze w swoim uczesaniu nie tylko zaraz po wyjściu z salonu fryzjerskiego, ale i kilka dni czy tygodni później.

Prof. Stefan Frydrychowicz - wykładowca z Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz konsultant wielu firm z zakresu psychologii komunikacji, mówi, że wybierając strój do pracy, należy pamiętać, by był on stosowny do wykonywanych obowiązków i zajmowanego stanowiska w hierarchii firmy. Nie wypada, by podwładny ubierał się lepiej niż szef, a śrubki w sklepie z artykułami metalowymi, sprzedawał nam człowiek w garniturze. Istnieje też teoria, że należy swój strój dostosowywać do partnerów, z którymi w imieniu firmy prowadzi się rozmowy.

Powyższe teorie, dotyczące wizerunku człowieka w pracy, mają zastosowanie także w odniesieniu do fryzury. Wszyscy bylibyśmy z pewnością zaskoczeni, gdyby obsługująca nas pracownica banku miała na głowie dredy. Dlatego, wybierając w katalogu swoje ulubione uczesanie, warto mieć na uwadze nie tylko własne pasje, zainteresowania i porady koleżanki, ale i swoją sytuację społeczną.

Maciej Piasecki – wielokrotny laureat konkursów fryzjerskich, uważa również, że dziś liczy się dobre ścięcie. Jeżeli do salonu przychodzi osoba niezdecydowana, najwięcej czasu może zająć doradztwo. Dobrze dobrana fryzura pozwoli klientce pracującej w biurze, przy zastosowaniu odpowiednio dobranych kosmetyków, na odrobinę szaleństwa po godzinach pracy. Dlatego żaden szanujący się stylista, nie pospieszy się z odpowiedzią na pytanie: jakich kosmetyków powinna używać, by mieć piękne włosy. Decyzja o ich doborze, może być efektem dłuższej rozmowy, w trakcie której poznaje się przyzwyczajenia klientek, ich styl życia, pracy, atmosferę w firmie, ilość obowiązków, a czasami nawet upodobania życiowego partnera.

Agnieszka Rajewska-Koper
Dyrektor Marketingu Laboratorium Kosmetyczne Joanna

Na rynku zauważalna jest coraz szersza oferta szamponów - kolorantów. Zaliczyłabym je do kategorii pod hasłem „zadania specjalne”. Do kogo kierowane są kosmetyki z tej serii i czego przede wszystkim oczekują klientki od szamponów – kolorantów?

Znaczna część Polek decyduje się na zmianę swojego naturalnego koloru włosów, bądź na wyeksponowanie ich odcienia. Potrzeby w tym zakresie wzrastają z roku na rok, co skutkuje wzrostem sprzedaży kosmetyków przeznaczonych do koloryzacji włosów. Włosy farbowane, bądź rozjaśniane mają swoje specyficzne potrzeby, potrzebują wyjątkowej pielęgnacji i uwagi. Szczególnym problemem włosów blond jest ich przesuszenie, żółtawy odcień oraz brak połysku. Włosy farbowane odcieniami czerwieni podatne są na wymywanie czerwonego barwnika, w związku z czym szybko tracą intensywność koloru i stają się nieco wyblakłe. Natomiast włosy farbowane odcieniami brązu już po kilku umyciach stają się bardziej matowe i tracą głębię koloru.

W odpowiedzi na potrzeby poszczególnych typów włosów koloryzowanych producenci kosmetyków stworzyli specjalne produkty do ich codziennej pielęgnacji. W czerwcu 2006 roku Laboratorium Kosmetyczne JOANNA wprowadziło na rynek nowatorską serię trzech szamponów „Ultra color System”, które mają za zadanie przede wszystkim dbać o kolor włosów po farbowaniu, podtrzymując jego intensywność i wydobywając połysk. Produkty te w swoich recepturach obok składników myjących i pielęgnujących zawierają barwniki, które podczas mycia osadzają się na włosach. Dzięki nim włosy zachowują świeżość koloru i blask, wyglądając równie atrakcyjnie, jak tuż po farbowaniu.

Jaka fryzura, taki szampon

Postępująca specjalizacja, w wielu dziedzinach życia, wkroczyła także do branży kosmetycznej. Stosowane przez nasze babcie jedynie słuszne szampony ziołowe, są dziś tylko niewielką częścią przebogatej oferty kosmetyków pielęgnacyjnych do włosów.

Wiadomo, że włosy należy myć często. Jednak na pytanie: przy użyciu jakich kosmetyków należy to robić, nie ma dziś jednoznacznej odpowiedzi.
Duży wpływ na zdrowie włosów ma między innymi ich wilgotność, która powinna wynosić około 10%. Jeśli jest mniejsza stają się suche i wyglądają jak siano. Trudno wówczas je rozczesać. W takim przypadku warto używać szamponu bogatego w substancje nawilżające.

Gdy włosy się przetłuszczają, oznacza to, że skóra głowy produkuje nadmierne ilości sebum. Zdarza się tak, gdy zjadamy nadmierne ilości słodyczy, stosujemy nieprawidłową dietę, lub mamy problemy hormonalne. Zaleca się wtedy stosowanie szamponu pilingującego lub głęboko oczyszczającego. Oba typy szamponów pozwalają usunąć nadmiar sebum, posiadają też właściwości antybakteryjne.

Ponadto dobrze sprzedają się szampony przeciwłupieżowe z wykorzystaniem 2-procentowego ketokonazolu, hamującego rozmnażanie grzybów odpowiedzialnych za łupież. Szampony te likwidują podrażnienia i regulują aktywność gruczołów łojowych.
Na rynku znaleźć można i szampony chroniące kolory czy też 2w1 - połączone z odżywkami.

Ciekawostką wydaje się być nowość rynkowa dla panów - odświeżająco - chłodzący Gel – Paste Shampo, który zawiera System Just Men Sub-0 z guaraną i mentolem, sprawiający wrażenie schłodzenia. Do tej pory składniki te można było znaleźć między innymi w kawie lub gumie do żucia.

Liderzy na rynku szamponów

ACNielsen dzieli całą kategorię szamponów na segmenty: szampony uniwersalne, dla dzieci oraz dla mężczyzn. Biorąc pod uwagę udziały ilościowe wiemy, że w okresie - lipiec’04 do czerwiec’05, sprzedano 26.831.007 litrów wszystkich szamponów. W kolejnym, analogicznym okresie badawczym rynek wchłonął o 8,9% szamponów więcej – aż 29.206.995 litrów. Z czego od lipca’05 do czerwca’06 sprzedano 27.220.919 litrów szamponów uniwersalnych, co stanowiło 93,2% całej kategorii. Tylko 1,7% tej kategorii zajmowały szampony dla mężczyzn, a 5,1% dla dzieci.

Według danych ACNielsen w okresie lipiec’04 – czerwiec’05 rynek wart był 517.224.072 zł, a w okresie lipiec’05 – czerwiec’06 o 8,5% więcej, czyli 560.948.000 zł.

Widać zatem, że rynek ten równomiernie, dynamicznie rośnie zarówno pod względem ilości, jak i wartości sprzedaży.

Według danych MEMRB za okres od lipca 2005 do czerwca 2006, liderem na rynku szamponów w rankingu ilości sprzedanych litrów jest Unilever, który posiada 14,9% udziału w rynku. Zaraz po nim na podium znalazła się Pollena Savona z Katowic – 13,7%, trzecie miejsce zajął koncern Procter&Gamble łącznie z markami Wella i Londa – 12,8%. Na dalszych miejscach obecne są firmy: L’Oréal – 10,3%, Henkel-Schwarzkopf – 6,1%, Intersilesia – 6,1%, Colgate-Palmolive – 5,4%, Nivea Polska – 3,5%, Pollena Ewa – 2,9%. Marki własne posiadają 5,8% udziału w rynku. Biorąc pod uwagę udziały wartościowe w rynku szamponów w Polsce widać, że numerem jeden staje się Procter&Gamble – 22,7%, a pozycję lidera w rankingu MEMRB traci Unilever – 16,1%. Na dalszych pozycjach znalazły się firmy: L’Oréal – 15,8%, Henkel-Schwarzkopf – 7,2%, Pollena Savona – 5,6%, Nivea Polska - 5,3%, Colgate-Palmolive – 5,3%, Johnson&Johnson – 4,8%, Joanna – 2,1%, Pollena Ewa – 1,7%. Inni producenci łącznie posiadają 13,4% udziału.

Anna Kostro-Olechowska
PR Specialist Dove & Sunsilk Unilever Polska S.A.

Do segmentu odżywek zaliczane są także maseczki do włosów, kuracje odżywiające i mleczka. Ich sprzedaż rośnie, a klienci wybierają coraz to bardziej specjalistyczną ofertę. Dlaczego klientkom nie wystarczają już klasyczne odżywki?

Kobiety w Polsce bardzo często farbują włosy, stylizują je, modelują, suszą suszarką itp. Dlatego ich włosy mogą być osłabione, wysuszone i zniszczone. Konsumentki potrzebują kosmetyków bardziej wyszukanych, które działają intensywnie, zapewniają prawdziwą kurację, regenerację i ochronę dla włosów. Właśnie w tym celu zostały stworzone maseczki do włosów, kuracje odżywiające i mleczka.

W której z tych grup produktowych upatruje Pani największy potencjał na rozwój?

Myślę, że zarówno intensywne maseczki i kuracje do stosowania raz na jakiś czas, jak i mleczka do codziennego użytku (stosowane zamiast odżywek) mają swoje zwolenniczki. Dlatego moim zdaniem oba te podsegmenty będą się dynamicznie rozwijać.

Jak często myjemy głowę

Według badania TGI firmy SMG/KRC MillwardBrown do używania szamponów przyznaje się prawie 98% Polaków. Najwięcej respondentów używa szamponu 2 razy w tygodniu – 38,2%, używanie ich 3-4 razy w tygodniu deklaruje 28,1%, codziennie – 14,1%, raz w tygodniu lub rzadziej 11,5%, 5-6 razy w tygodniu – 8,1%.

Zdaniem producentów zarysowują się mocno dwie podstawowe grupy klientek. Jedną z nich stanowią panie, które nie dysponują dużą ilością czasu na pielęgnację włosów – spieszą się do pracy, do domu, mają dużo obowiązków. Głowę chcą umyć szybko, dlatego najczęściej wybierają szampony typu 2w1 – szampon + odżywka. Czynność tę chcą wykonywać najrzadziej jak to możliwe – np. dwa razy w tygodniu. Z kolei z drugiej strony widoczna jest rosnąca grupa pań, które na pielęgnację włosów poświęcają bardzo dużo czasu i to dla nich na rynku pojawia się coraz większa oferta specjalistycznych szamponów, odżywek, z których korzystanie wymaga większej ilości czasu.

Najpopularniejsze marki szamponów

Jak podaje MillwardBrown SMG/KRC najczęściej używane marki szamponów wśród osób deklarujących ich używanie to: Timotei – wybrało ją aż 13,7% z nich, Palmolive - 11,9%, Familijny (Pollena-Savona) – 10,5%, Avon – 9,8%, Head & Shoulders – 8,1%, Fructis – 7,2%, Schauma – 6,9%, Dove – 4,8%, Pantene Pro-V – 4,6%, Trzy Zioła – 3,8% i Zioła Polskie (Pollena Ewa) – 3,8%.

Karolina Skwarlińska-Marczuk
Brand Manager NIVEA Hair Car Nivea Polska SA

Cytrusy, wapń, podwójne witaminy, to tylko niektóre ze składników, które są obecne w dobrych szamponach. Innowacje nie dają złapać oddechu producentom. Nivea przeprowadziła w lipcu prawdziwą rewolucję w ofercie kosmetyków do pielęgnacji włosów. Jakie cechy powinien mieć w XXI wieku idealny szampon do włosów dla mężczyzny i dlaczego różni się od szamponu „for woman”?

Męskie włosy mają inną strukturę niż włosy kobiet, są bardziej podatne na przetłuszczenia, łupież, ale i szybciej tracą siłę i witalność. Dlatego tak ważne jest, aby zapewnić odpowiednią pielęgnację męskim włosom. NIVEA Hair Care ma w swojej ofercie dwa produkty skierowane specjalnie dla mężczyzn – Szampon wzmacniający dla mężczyzn i Szampon przeciwłupieżowy dla mężczyzn. W pierwszym, aktywnym składnikiem odżywiającym i wzmacniającym są minerały morskie. To bardzo unikalny składnik na rynku produktów do pielęgnacji włosów. W przypadku szamponu przeciwłupieżowego mamy do czynienia z ekstraktami z żeń-szenia i ze składnikiem przeciwłupieżowym Octopirax®. Oba są odpowiedzialne za eliminację łupieżu i zapobiegają ponownemu jego powstawaniu. Jednocześnie nawilżają skórę głowy i odbudowują naturalną jej równowagę. Mając na względzie racjonalizm decyzji zakupowych mężczyzn, idealny szampon dla mężczyzn musi spełniać 3 kluczowe role: oczyszczać włosy, poprawiać kondycję włosów i nadawać się do codziennej pielęgnacji. Nie bez znaczenia jest też świeży, męski zapach. Te wszystkie cechy mają obydwa szampony męskie NIVEA Hair Care.

Gdzie najczęściej kupujemy

Jak wynika z badań ACNielsen po szampony wybieramy się najczęściej do hiper- i supermarketów. To właśnie tam odbywa się aż 48,8% całej sprzedaży tej kategorii w Polsce (dane za lipiec’05 – czerwiec’06). W supermarketach kupuje szampony 21% Polaków a w hipermarketach aż 27,8%. Blisko 16% z nas nadal wybiera drogerie (15,9%). Do sklepów spożywczo-przemysłowych po szampony zagląda 8,7% kupujących, a do spożywczych 5,6%. Do kiosków i aptek po szampony udaje się 8,7% Polaków.

W zestawieniu dotyczącym lokalizacji sprzedaży widać wyraźnie, że nie ma tu znaczących przesunięć pomiędzy poszczególnymi kanałami dystrybucji. Nieznacznie wzrosła sprzedaż szamponów w drogeriach – 2,1%, co może być wynikiem fachowości ekspedientek. W supermarketach często trudno trafić na obsługę stoiska czy działu, natomiast w niewielkiej drogerii z pewnością profesjonalny doradca pomoże wybrać właściwy do indywidualnych potrzeb szampon. Nie bez znaczenia są też zmiany w standardzie wielu drogerii. Ich nowoczesne wyposażenie, możliwość skorzystania z części samoobsługowej to niewątpliwie zalety, które będą przyciągać coraz więcej klientów.

Odżywianie

Warto pamiętać, że szampony pozbawiają włosy powłoki ochronnej. Dziś mówi się wręcz, że włosom potrzebne jest Spa. Dlatego zaleca się stosowanie specjalistycznych preparatów ochronnych. W opinii producentów kosmetyków, włosy „lubią”, podobnie jak skóra, szereg zabiegów pielęgnacyjnych – stosowanie odżywczych masek i kuracji oraz masażu. To podobno właśnie dzięki specjalistycznym kosmetykom i zabiegom włosy aktorek są zdrowe, lśniące i odżywione. Tak pożądany przez wiele pań połysk pojawia się, gdy łuski włosa przylegają do siebie i układają się płasko. Wtedy właśnie padające na nie światło odbija się pod takim samym kątem, co sprawia, że włosy błyszczą. Wiele odżywek lub masek zawiera substancje wygładzające oraz wzmacniające włosy. Są to między innymi wyciąg z masy perłowej czy olejki z owoców i roślin. Wnikają one do struktury włosa i nawilżają go.

Według ACNielsen rynek odżywek do włosów dzielimy na odżywki regularne, mleczka, spraye, maski i inne. W okresie lipiec’04 – czerwiec’05 sprzedano ich 3.407.377 litrów, a już w kolejnym analogicznym okresie badawczym - 3.972.126 litrów. Oznacza to, że rynek odżywek urósł aż o 16,6% pod względem ilości. Najwięcej miejsca w tej kategorii, bo aż 86% (lipiec’05 – czerwiec’06), zajmują odżywki regularne.

Bardzo wysoką dynamiką charakteryzuje się także sprzedaż odżywek w ujęciu wartościowym. Porównując dwa ostatnie okresy badawcze, widać, że rynek urósł aż o 20% i w okresie od lipca’05 do czerwca’06 wart był 138.790.250 zł; rok wcześniej – 115.642.595 zł. Nic więc dziwnego, że producenci, chcąc podążać za rosnącymi oczekiwaniami klientek, wprowadzają na rynek dużą liczbę nowości.

Czyje odżywki

Według danych MEMRB za okres lipiec’05 – czerwiec’06 liderem w rankingu ilościowym wśród odżywek do włosów jest Unilever, posiadający 27% udziału w rynku. Zaraz za nim uplasował się L’Oréal łącznie z marką Garnier – 16,7%, na dalszych miejscach: Ziaja – 12,9%, Henkel - Schwarzkopf – 10,7%, Forte Sweden – 9,4%, Procter&Gamble łącznie z markami Wella i Londa-8,9%, Nivea Polska 2,3%. W rankingu wartościowym również prowadzi Unilever – 25,3% udziału w rynku, za nim znalazły się kolejne firmy - L’Oréal łącznie z marką Garnier – 21,2%, Henkel-Schwarzkopf – 15,2%, Procter&Gamble – 11,3%, Ziaja – 7,4%, Forte Sweden – 4% i Nivea Polska - 3%.

Maciej Piasecki

fryzjer, stylista Salon Fryzjerski Piaseccy

Czy można dziś powiedzieć jednoznacznie, jakie kosmetyki do stylizacji włosów są dobre?

Zdecydowanie nie. Dużo zależy od klientki, od jej włosów oraz od charakterystyki strzyżenia. Do każdej osoby należy koniecznie podejść indywidualnie. Odpowiedni kosmetyk ma za zadanie podkreślenie wybranej fryzury. Ogólnie dobrze sprzedającym się stylem do biura jest sportowa elegancja. Polki są eleganckie, ale potrzebują lekkości. Fryzura może być sportowa i jednocześnie elegancka. Idea jest taka, by po ścięciu, koniecznych było jak najmniej zabiegów. Zawsze trzeba odpowiedzieć na pytania: czy styl ma być klasyczny, awangardowy, czy mamy do czynienia z włosami prostymi czy kręconymi. Wszystko dobiera się indywidualnie. W żadnym razie nie jestem zwolennikiem szufladkowania kosmetyków. Jeżeli żel według stylisty i katalogu pasuje pani Annie, nie znaczy to wcale, że będzie odpowiedni dla jej koleżanki.

Jeśli przyjdzie do salonu klientka wykonująca pracę w biurze, od czego zaczyna Pan rozmowę?

Wszystko zależy od tego, czy ta Pani ma kontakt z klientem, czy siedzi za biurkiem, jeśli poszukuje czegoś awangardowego, to warto wiedzieć, czy ma tolerancyjną szefową. Można wykonać taką fryzurę, że będzie ona odpowiednia do pracy i po pracy. Przy użyciu różnych kosmetyków można nawet w ciągu dnia zmieniać style. W naszym salonie stosujemy do wykończenia: żele, kremy, woski i galaretki. Używane przez nas produkty do prostowania włosów, przygotowane są w formie kremu, a do kręcenia włosów najczęściej stosujemy galaretki. Osobiście wracam do starej szkoły, polegającej na tym, że z wielu firm produkujących kosmetyki do stylizacji włosów, wybieram to, co najlepsze. Nie zamykam się w obszarze jednego producenta.

Używanie odżywek

Według badania TGI firmy MillwardBrown SMG/KRC najwięcej badanych używa balsamów dwa razy w tygodniu – 33,3%. Aż 26% respondentów używa ich 3-4 razy w tygodniu, 1 raz w tygodniu – 13,8%, codziennie – 10%, rzadziej niż raz w tygodniu – 10,2%, 5-6 razy w tygodniu – 6,7%. Oznacza to, że jeśli już zdecydujemy się na używanie odżywki, to ponad połowa z nas stosuje ją przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Najczęściej używane marki odżywek

Według MillwardBrown SMG/KRC respondenci najczęściej deklarują używanie marki Avon – 19,1%. Na dalszych miejscach uplasowały się marki: Timotei – 10,5%, Dove – 9,1%, Pantene Pro-V – 8,4%, Ziaja – 7,9%, równolegle – Fructis, Joanna, Sunsilk – 6,7%, Gliss Kur – 6%, Elseve – L’Oréal – 5,4%.
Dzięki opisanym wyżej deklaracjom, widać, jak olbrzymie znaczenie ma, poza oczywiście reklamą, marketing wirusowy stosowany przez firmę Avon. Często opinia koleżanki, szczególnie w dziedzinie kosmetyków, może być ważniejsza niż niejeden plakat.

W odżywki do włosów zaopatrujemy się najczęściej w hipermarketach – 32,8%, oraz w sklepach drogeryjnych – 25,6%. Duże znaczenie w wartości sprzedaży mają również supermarkety – 15,4% oraz sklepy kosmetyczne 12,9% ( ACNielsen - lipiec ’05 - czerwiec ’06).

Stylizacja

Stylizowanie powinno podkreślać wybraną fryzurę. Najlepiej żeby stosowanie kosmetyków do stylizacji włosów było niezauważalne. Dlatego na rynku dostępne są już produkty, których stosowanie ma na celu podkreślenie urody włosów. Dostępny jest, przykładowo, żel podkreślający ruch włosów. Ma on na celu akcentowanie pojedynczych kosmyków. Ponadto powinien im nadawać sprężystość, a dzięki silikonom i żywicy włosy mają być miękkie i elastyczne. Do produktów do stylizacji włosów dodaje się też coraz częściej glicerynę, sprawiającą, że włosy nie przesuszają się.

MEMRB dzieli rynek kosmetyków do stylizacji włosów na: lakiery, pianki, żele i woski. Według tego instytutu na rynek trafiło w okresie od czerwca’05 do maja’06 11.420.310 litrów kosmetyków do stylizacji włosów. Pod względem ilości sprzedaży lakiery stanowiły 59,6% tej kategorii, żele – 24,3%, pianki – 15,6%, a woski tylko 0,5%. Według danych MEMRB rynek ten wart był w tym okresie 397.236.400 zł. Pod względem ilości sprzedaży rynek kosmetyków do układania włosów urósł o 3,5% a pod względem wartości sprzedaży o 5,2% (dane za okres czerwiec’05 – maj’06 vs czerwiec’04 – maj’05). Liderem w sprzedaży wartościowej w stylizacji włosów jest firma Procter & Gamble z udziałem 23,6%. Kolejne miejsca w rankingu zajmują: Henkel-Schwarzkopf – 23,5%; Unilever – 7,3%; Joanna – 6,1%; Statestrong – 6%; L’Oréal
– 4,8%; Dramers – 4,2%; Colgate-Palmolive
- 3%; Nivea Polska – 2,8%.

Najpopularniejsze marki żeli i pianek

Z badania TGI firmy MillwardBrown SMG/KRC wynika, że respondenci najczęściej deklarują używanie marek dużych producentów żeli i pianek. Używanie kosmetyków marki Taft zadeklarowało aż 19% respondentek, Joanna – 16,5%, Wellaflex – 11%, Palmolive – 6,8%, Kolastyna – 6,7%, Pantene Pro-V – 6%, a Timotei - 5,9%.

Podobnie jak w przypadku odżywek, kiedy już zdecydujemy się używać kosmetyki do stylizacji włosów, robimy to regularnie i często.
Aż 24,4% respondentów używa ich codziennie, 2 razy w tygodniu 21,2%, 3-4 razy w tygodniu 20,4%, rzadziej niż 1 raz w tygodniu 14,7%, 1 raz w tygodniu – 11,6%, a 5-6 razy w tygodniu 7,7%.

Lokalizacja sprzedaży kosmetyków do stylizacji włosów

Kosmetyki do stylizacji włosów klienci kupują chętnie w drogeriach i perfumeriach. Tam odbywa się 36% sprzedaży tej kategorii (w ujęciu wartościowym) i 28% w ujęciu ilościowym. Na hiper- i supermarkety przypada 31% sprzedaży w ujęciu wartościowym.

Pod względem ilości sprzedanych kosmetyków do stylizacji włosów hiper- i supermarkety wyprzedzają o 1% drogerie i perfumerie – 29%, jednak widać, że podobna liczba klientów chętnie wyda więcej pieniędzy, by skorzystać z lepszej obsługi w handlu tradycyjnym.

Agnieszka Szczepańska
External Relations Manager, Procter & Gamble Operations Polska Sp. z o.o.

Według danych MEMRB (czerwiec’05-maj’06) na rynku produktów do stylizacji włosów Wella jest pod względem ilościowym wiceliderem rankingu. Aby ułożyć włosy, Polki kupują nadal przede wszystkim lakiery, na drugim miejscu znajdują się żele, potem pianki.

Czy Pani zdaniem w najbliższych miesiącach będziemy mogli obserwować zmianę preferencji w tym segmencie?

Konsumenci w Polsce z jednej strony są przywiązani do sprawdzonych rozwiązań – stąd duża popularność tradycyjnych kosmetyków do stylizacji włosów, takich jak lakiery, pianki i żele, z drugiej strony obserwujemy ich coraz większą otwartość na nowe rozwiązania. Stopniowo rośnie w Polsce liczba zwolenników mniej klasycznych kosmetyków do stylizacji, takich jak gumy strukturyzujące do układania włosów, fluidy, spreje, czy woski. Chętnie sięgają po tego typu produkty osoby młode, mieszkające w dużych miastach, śledzące, czy wręcz kreujące najnowsze trendy, dla których niebanalna fryzura jest sposobem wyrażenia siebie. Po tradycyjne stylizatory chętniej sięgają natomiast osoby w średnim wieku, ceniące klasyczną elegancję.
Zmiana preferencji konsumentów w segmencie kosmetyków do stylizacji włosów nie jest kwestią miesięcy, raczej kilku najbliższych lat, ale stopniowo staje się coraz bardziej zauważalna.

Polki chcą mieć piękne włosy. Z jednej strony, część z nas pragnie jednak, by czynności związane z ich pielęgnacją trwały coraz krócej, ze względu na szybkie tempo życia. Z drugiej strony, istnieje też spora grupa pań, która by osiągnąć idealny efekt, poświęca na mycie i odżywianie włosów bardzo dużo czasu. Jak z tymi zupełnie różnymi klientkami radzą sobie producenci?

Polki są niezwykle wymagającymi konsumentkami – cenią nie tylko wysoką jakość kosmetyków, ale również wygodę ich stosowania. Natłok codziennych obowiązków powoduje, że wiele kobiet nie może poświęcić dbaniu o urodę zbyt wiele czasu. Badania przeprowadzone przez Procter & Gamble wykazały, że aż 70% Polek poświęca swoim włosom nie więcej niż 15 minut dziennie. To prawdziwe wyzwanie dla producentów kosmetyków, dlatego oferują oni coraz więcej rozwiązań, pozwalających zadbać o włosy przy minimalnym nakładzie czasu. Przykładem mogą być takie produkty, jak lekkie odżywki bez spłukiwania Pantene Pro-V, czy nowa linia do stylizacji włosów Wellaflex 2-Dniowa Objętość, która pozwala zachować objętość włosów do dwóch dni po ich ułożeniu.

Z drugiej strony rośnie liczba kobiet, dla których pielęgnacja włosów staje się coraz ważniejsza – chętnie sięgają więc po intensywne maski i odżywki do włosów, stosują specjalistyczne zabiegi w salonach fryzjerskich, interesują się nowinkami. Aby sprostać oczekiwaniom różnych grup konsumentów, Procter & Gamble tak buduje swoje portfolio, aby oferować rozwiązania dostosowane do różnych potrzeb – np. marka Pantene Pro-V oferuje obecnie kilkadziesiąt kosmetyków siedmiu różnych linii tak, aby każda kobieta znalazła produkt najpełniej odpowiadający jej indywidualnym potrzebom.

Promowany: 


Komentarze